O prasatech se tvrdí, že inteligencí mohou v některých ohledech předčit psa, šimpanze, ba i tříleté dítě. Přesto se tito bystří tvorové neustále zavírají do nepřiměřeně velkých kotců, malých porodních klecí nebo se tísní ve velkochovech, a to vše často bez řádného obohacení prostředí. Naštěstí se rozrůstá počet vědeckých prací zohledňujících intelekt a emoce hospodářských zvířat, jejichž důsledkem je i tlak na zlepšení podmínek chovu. Dnes se vrátíme trochu v čase a podíváme se na jeden z prvních výzkumů, který odhaluje chytrost a nadání prasat.
Hamlet a Omelette: to jsou jména dvou prasat, která představovala hlavní členy výzkumu vedeného profesorem Stanleym Curtisem. Výzkum proběhl již v roce 1996, ale dodnes fascinuje lidi nejen na vědeckém poli. Zmíněná prasata tehdy hrála počítačovou hru. Tu ovládala přes joystick pomocí svých rypáků. Schopnosti Omelette a Hamleta při hraní ukazovaly, že prase může být mnohem chytřejší než šimpanz či jiný primát.
Profesor Curtis, který studoval tato zvířata přes čtyřicet let života, se v návaznosti na výsledky studie zajímal o způsob, jak prasatům zlepšit obyvatelnost jejich ubikací. Jak spolu souvisí tyto dvě věci? Doufal totiž, že by se jednou mohla prasata skrz techniku naučit komunikovat
s člověkem a dala mu tak najevo, jaké podmínky chovu vyžadují. A právě videohry by mohly poskytnout zvířatům symbolický jazyk.
Původní hra, kterou prasata ovládala, spočívala v přetáhnutí kurzoru na jiný bod na obrazovce. Hamlet i Omelette se ji naučili hrát stejně rychle jako testovaní primáti, dokonce
o ni projevovali mnohem větší zájem než ostatní opice. Hamletovi dělali vědci hru postupně těžší a těžší a přesto uspěl pokaždé. Jako jedna nevýhoda se ovšem ukázal fakt, že se obě prasata brzo unavila a přestala hrát už po patnácti minutách narozdíl od šimpanzů, kteří vydrželi před obrazovkou sedět celé hodiny.
„Nejsem překvapen, že jsou prasata bystrá a nadaná,“ prohlásil tehdy profesor Curtis, který
v průběhu let jeho výzkumů nabyl přesvědčení, že jde o nejinteligentnější hospodářská zvířata. „Ale byl jsem tím potěšen,“ řekl. „Když se prase může naučit věci tak rychle jako šimpanz, je to pozoruhodné.“
Na krátký záznam průběhu výzkumu se srozumitelným anglickým komentářem se můžete podívat v tomto odkaze: Hamlet a videohra.
HELFT, Miguel. Pig Video Arcades Critique Life in the Pen. In: [online]. [cit. 2014-06-04]. Dostupné z: http://archive.wired.com/science/discoveries/news/1997/06/4302.
Přijde mi, že hledání jazyka pro nějakou formu vědomé a inteligentní komunikace s jinými živočišnými druhy by mohla být jedna z nitek rozvoje společnosti k většímu pochopení sebe sama i svého místa v přírodě. Cesta od jatek k respektu vůči jiným bytostem bude ještě dlouhá, ale vždy se musí nějak začít a vidím to v dlouhodobém hledisku (stovky let) nadějně…